Tuesday, February 14, 2006

digi.no - Rapport hevder Linux-servere er billigst

digi.no - Rapport hevder Linux-servere er billigst

Som man roper i skogen får man svar vil nå jeg si. Som ihuga linux tilhenger er jeg seff enig, men det er nå en gang sånn at Linux og Windows er to helt forskjellige systemer, så jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal sammenlikne.

Dersom du har sys.admins som kan både Windows og Linux, vil som regel Linux bli valgt på serversiden dersom applikasjonen man skal implementere tillater valg. Grunnen er opplagt - fra sys.admin siden er som regel Linux et langt mer behagelig valg.

Dersom du har sys.admins som bare kan Windows har du ikke noe valg. Bortsett fra å sparke staben og ansette nye da. Og dersom de bare kan Linux har du heller ikke noe valg.

På desktop siden er systemene såpass forskjellige, at dersom ikke ledelse og sys.admins ønsker å overkjøre sine brukere, og dermed få lite produktive, fiendlige innstilte medarbeidere, så har man heller ikke noe valg i særlig grad. Da snakker jeg om avanserte, oppgående brukere selvsagt - kveget får bruke det de får. Men de andre må altså få velge, og da vil hver enkelt bruker velge det saom passer best for seg, enten det er Linux, Mac OSX, Windows, eller et av de andre OS som finnes.

Omtrent sånn ser nå jeg det.

No comments: