Monday, November 29, 2010

Oppfølging - telefoni; igjen

Jeg fikk så mye annet å stelle med, at jeg overlot jobben med å få avgjort telefonisaken til min gode kollega IT sjefen (han som overtok etter meg). Men først ventet vi til Kofa hadde sagt sitt i en av de andre sakene som ble kjørt. Jeg har ikke satt meg inn i detaljene, men jeg forsto det sånn at det endte med noen presiseringer i rammeavtaleverket. De vurderingene vi gjorde først viste seg å være korrekte, men ikke innenfor den opprinnelige avtalen.

Historien har strukket seg over et vesentlig antall måneder, men her summerer jeg den opp på noen få linjer. Uninett sammen med avtalepartnerne TDC, NetCom (og Umoe vil jeg tro, selvom de ikke er innvolvert i denne varianten) har kommet frem til en variant av mobiltelfoniavtalen som de kaller midlere tjenestenivå. I denne versjonen kan man kjøre en minikonkurranse der man legger til grunn de opprinnelige kriteriene, men i tillegg kan man føre opp ekstra betingelser, og man kan legge til grunn eget ringemønster. Simulas IT sjef har kjørt en slik minikonkurranse, basert på trafikkdata fra det siste året for et utvalg av våre brukere og med tilgang til 4G nett anngitt som et tilleggskriterie med noe vekt (ca. 10%). Etter å ha gått igjennom tilbudene vi mottok i konkurransen kom vi frem til at NetCom leverte dette beste tilbudet i forhold til de oppsatte kriteriene. Dette er meddelt deltakerne i konkurransen, og samtlige har akseptert resultatet.

Vi kommer derfor i nær fremtid til å velge NetCom som leverandør. Det er samme konklusjon som vi kom frem til for lenge siden, og den eneste som tjente på klagen som ble levert inn sist var Ventelo som fikk lov til å ha oss som kunde et års tid ekstra.

Det er jammen en interessant bransje det her.

No comments: