Wednesday, February 10, 2010

Å velge en telefoniavtale - III

Vi er snart i mål nå. Min gode medarbeider Pål har lagt inn et pent stykke arbeid med å gå igjennom mobilbruken for en del av våre ansatte, og satt dette inn i et regneark for å sjekke hvordan prisene vil se ut med de tilbyderne vi vurderer gitt et reelt bruksmønster. Hovedkonklusjonen så langt er at det er tydelig at de vi vurder har deltatt i samme konkurranse. For de ender opp omtrent helt likt. En parameter som ser ut til å bli litt sentral i vår vurdering er prisen på utenlands datatrafikk. Dette trekker en god del av kostnadene, og det skiller en god del på modellene som benyttes.

En leverandør opererer med en modell der det inngås avtaler med noen operatører i de forskjellige landene, slik at man kan få en lav pris dersom man roamer på en av disse operatørene. Problemet med en slik modell er at prisen for andre operatører da som regel blir veldig høy; det kan være fire eller fem ganger så høy. Samtidig er det ikke gode systemer på plass for å sikre at den operatøren som gir god pris velges. Som regel vil valg av operatør styres av hvem som tilbyr sterkest signal akkurat der mobilen befinner seg. Man kan derfor fort ende opp med noen veldig dyre overraskelser. En annen operatør har valgt en helt annen modell. De tilbyr fast pris for hvert land, uavhengig av operatør. Ulempen med dette er at prisen blir noe høyere enn det beste konkurrenten kan tilby. Den store fordelen er forutsigbarhet når det gjelder pris, og løsningen er mye enklere å forholde seg til siden man ikke trenger tenke på hvilken operatør man roamer på.

Om det skulle vise seg at prisen uansett hvordan man snur og vender på det blir veldig lik for alle tilbyderne, blir vi nødt til å vurdere andre kriterier. De viktigste kriteriene da blir administrasjonløsning (web-basert system for administrasjon av abonnementer, simkort og tjenester), fakturering, og hvor enkel løsningen er i bruk. Dersom det fortsatt skulle skille for lite mellom leverandørene til å velge må vi vurdere om det er forskjell på support og service-siden.

Og om de fortsatt skulle stille helt likt, blir vi rett og slett nødt til å gjøre et valg.

Valget faller uansett veldig snart!

No comments: