Wednesday, December 20, 2006

Velkommen til steinalderen



Forleden dag tok jeg den eneste fornuftige bussen jeg kan benytte til
arbeidet. Jeg bor langs E18 i Ås, og jobber på Fornebu. De aller fleste
offentlige kommunikasjonsmidler jeg kan benytte vil forutsette at jeg bytter i
Oslo. Men Timeekspressen kjører en rute fra Mysen/Ørje som går direkte til
Fornebu. Riktig nok går bussen innom bussterminalen på Grønland i Oslo, og den
bruker lang tid. Men jeg kan sitte på samme buss hele veien, og gjøe noe
fornuftig. Altså et bra tilbud som kan få folk som meg over fra privatbil til
kollektiv transport.

Denne spesielle ruten, linje 9 i Timeekspress systemet, har ganske få avganger
som kjører gjennom Oslo og videre til Fornebu. Faktisk bare 2 om morgenen og 2
om ettermiddagen. Siden dette er en så bra tjeneste med potensiale til å bli
benyttet av en del mennesker skulle man tro at om man gjorde endringer så
ville det bli for eksempel ved å utvide med flere avganger. Men hold dere fast
folkens. Et eller annet supperåd i Oslo har bestemt at slike gjennomgående
ruter - det skal man ikke ha noe av. Buss får gå til Grønland og snu der. Man
kan ikke bare komme her og kommer her liksom, sitte på ut av Oslo igjen på
andre siden. Så fra nyttår avsluttes dette tilbudet.

Så hva er alternativene? Timeekspressen har ingen annen rute som passer, så å
gå av på Grønland blir bare tull - derfra kommer jeg meg ikke videre. Jeg må
nok heller bytte til sporveiens rute 31 på Oslo S. Da får jeg ikke overgang
selvsagt, og må betale full pris, så det blir dyrere. Dessuten er det en
melkerute, selv når den kjører ekspress. Så lang tid vil det ta. Men det er en
fin bonus da. Jeg må vel vente mellom 5 og 35 minutter før 31-bussen dukker
opp, så da kan jeg slurpe inn deilig 20-minusgraders januar luft mens jeg
venter. De har tenkt på alt disse folka. For å ikke glemme all mosjonen. Inn
på buss, av med skjerf og stor jakke (som jeg trenge når jeg skal vente på
31-bussen), opp med arbeidssakene. Oopps, fremme på Oslo S snart, ned med
tingene, på med jakke, skjerf og hansker, ut av buss, vente, hutre, vente. Inn
på overfylt 31-melkerute-buss, glem å jobbe for det er det ikke plass til her.
Setene er vonde også. Dessuten må jeg uansett stå og svette med den store
jakka på. Og skjer. Og hansker.

Nei, takk skal du jammen meg ha. Jeg tror jeg tar bilen isteden. Lenge leve
det kollektive Norge. Og det flotte supperådet som har bestemt dette.

Ha en fin dag da dere!

No comments: