Tuesday, June 20, 2006

Amobil :: Telenor tester super-3G

Amobil :: Telenor tester super-3G

Yet another option for decent net connectivity not to far into the wilderness... (The rest of this goes in norwegian, as I link an article in norwegian).

Som en oppfølger til 3G løsningen basert på NMT-450 som jeg kommenterte for noen dager siden, skriver Amobil idag at Telenor har satt igang tester med HSDPA, en utvidelse av 3G (UMTS) teknologien. Jeg vet lite om dette, men går utifra at det dreier seg mer eller mindre enn software som man kjører oppå den eksisterende infrastrukturen, kanskje på samme måte som EDGE i GPRS. Det skulle i såfall tilsi at rekkevidden på HSDPA blir tilsvarende rekkevidden i 3G; ikke fantastisk, men ikke helt ille heller. Og mer interessant, så langt ut i ødemarken som jeg holder til til daglig, er det ikke usannsynlig at 3G støtten snart er ok (det er av og til 3G dekning i dag, litt avhengig av atmosfæriske forhold virker det som).

Så, hva snakker vi om? HSDPA skal kunne gi 3.6Mbps, altså langt bedre enn de 1.2Mbps'ene som ADSL leverandørene klarer å pushe på linjene ut til meg idag. Vi får vel regne med at dette også er en asynkron tjeneste, men det er sikkert mulig å få noen hundre Kbps den "andre" veien. Dermed skulle HSDPA være en bedre løsning enn det som kan tilbys av ADSL idag.

Alt dette er selvsagt helt i det blå, siden Telenor ikke har sagt noen ting om om og i såfall når noe slikt kan bli lansert for sluttbrukere. De skal selvsagt melke kua maks først, sånn de har gjort hele veien, fra før ISDN tiden. Og jeg lever sikkert godt med crappy ADSL fra Bluecom en stund til jeg - helt til flere i familien blir aktive surfere og skal dele båndbredden med meg. Det blir ihvertfall spennende å se hva som blir første teknologi som gir noe mer enn 1.2Mbps ut i villmarken.

Bondehilsen fra ødemarken Follo!

take care,

No comments: